Teleton – krótka historia brzydkiego kaczątka

Facebookpinteresttumblrmail

 

Dawno, dawno temu …

Pod koniec 1940 pojawiła się amerykańska marka Tele-Tone, specjalizująca się w zestawach radiowych i telewizyjnych. Odbiorniki Tele-tone 195 czy 190, są nadal wielbione przez entuzjastów, zwłaszcza w Holandii. Czy to przodek Teletona? Raczej nie.

Drugi okres:
Wpisana do rejestru handlowego w 1964 roku pod nr 823621 firma Teleton Electro Ltd. (66-68 Margaret Street, Londyn, Wielka Brytania) zaczyna specjalizować się w imporcie i dystrybucji produktów hi-fi na Europę.

Trzeci okres:

W lipcu 1970 brytyjska prasa ogłasza, że ​​Mitsubishi, japoński gigant przemysłowy, właśnie nabył 50% Teleton Electro Ltd, swego oficjalnego dystrybutora w Niemczech. Mitsubishi ujawnia prasie swoje ambicje: wygenerować obroty w wysokości 9 milionów funtów w pierwszym roku i 25 milionów funtów w następnym roku. Nowa firma, po prostu zwana Teleton, zaczyna sprzedawać produkty japońskie. Ale Mitsubishi widzi więcej możliwości. Japończycy chcą zająć rynek magnetowidów, akcesoriów samochodowych, mikrofal i maszyn biurowych. Mitsubishi twierdzi, że posiada około 50% rynku telewizyjnego w Wielkiej Brytanii i chce wprowadzić na rynek odbiorniki telewizji kolorowej. Do londyńskiej grupy Teleton dołącza dwójka japońskich emigrantów, Saito Yoshiki i Matsumura Hideaki. W 1977 roku istnieją już oddziały Teleton w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Belgii, Holandii, Francji i Szwajcarii.

Mitsubishi & Teleton, ramię w ramię!

Na początku partnerstwa, firma Teleton produkuje bardzo klasyczne modele sprzętu, w dużej mierze pod wpływem historycznego Teletona Electro SAQ 206B. Japoński gigant Mitsubishi projektuje i dostarcza do nich układy elektroniczne.

Kolejna seria ma już obrotowe pokrętła zamiast liniowych suwaków. Ale wszystkie te modele, takie jak SAQ408 i SAQ307, posiadają niemal identyczną elektronikę.

We wczesnych latach 70-tych pojawienie się niemieckiej firmy Rommel & Schoen Design wpływa bardzo na wzornictwo,  odbiornik Teleton TFS70 jest niezwykłym świadkiem tej epoki.

Klasa A

W 1973 wzmacniacz A300 ma mocne wejście na rynek dzięki swoim właściwościom technicznym, ale także dzięki atrakcyjnej cenie. W tej samej serii, w 1975 roku, poszukiwany będzie również wzmacniacz A400 ze swymi 20 watami mocy. A401 z 1978 jest ostatnim w tej serii.

W latach 1971 do 1978, dzięki współpracy z Rommel & Schoen, zakres produkowanych urządzeń zostaje znacznie rozszerzony, a marka korzysta z dystrybutora „King-Music”. Z TFS301 i TFS80, Teleton zajmuje znaczącą pozycję na rynku konsumenckim. W marcu 1975 r pojawiają się testowe słuchawki CS400, chwalone przez odbiorców.

W 1977 roku firma Fujitsu i jej spółka zależna General Ltd przystępują do ​​projektowania i produkcji niektórych nowych modeli Teletona, takich jak A330 A350 A380 A500 A600 i A3 A5. Jednocześnie Fujitsu stopniowo zaczyna dominować rynek, a Mitsubishi przechodzi do własnej produkcji wysokiej klasy sprzętu hifi.

Teleton & General Ltd, ostatnie partnerstwo

We wczesnych latach 80-tych styl grupy zmienia się i staje się bardziej japoński, czego dowodem są serie 500 i 600 oraz wszystkie ich wersje, aż do serii A3 i A5. Pojawia się nowy wygląd serii A800, A900 i A1000, o ponadczasowym wzornictwie, już pod marką General.

Ostatnim właścicielem marki Teleton, zarejestrowanym 3 stycznia 2005, zostaje Teleton Electro Co. Limited.

General nadal działa i produkuje klimatyzatory.

Po co ta cała historia?

A po to, by opisać pewien dziwny zbieg okoliczności, który pozwolił na powstanie kilku niezwykle udanych konstrukcji w klasie konsumenckiej. Konstrukcji tanich i niedocenianych. Cały witz polega na tym, że Japończycy, chcąc wejść na rynek europejski, proponowali produkty niezawodne i dobrze przemyślane. Nie silili się co prawda na fajerwerki wizualne, by sprostać konkurencji cenowej, ale udało im się stworzyć kilka serii o bardzo poprawnym brzmieniu, a przy tym prostych i niedrogich. Teleton naprawdę wart jest skromnych pieniędzy, które dziś trzeba na niego wydać. Przekonajcie się Państwo sami, jeśli nie zraża Was wygląd jak z tanich kreskówek.

Facebook